Nová skupina řidičských průkazů je skutečností! Dočkáme se jí i u nás?
V Jižní Austrálii vstupuje tento rok v platnost aktualizovaná legislativa, která definuje novou skupinu řidičských průkazů. Majitelé vysoce výkonných vozidel budou muset žádat o nový typ oprávnění.
Již dříve jsme informovali, že australské úřady plánují zavedení nových kategorií řidičských průkazů. Nová pravidla, která nedávno schválili tamní představitelé, počítají i s dalšími omezeními. Řidiči, kteří vlastní supersportovní vozidlo, budou muset během několika měsíců požádat o nový řidičský průkaz. Ačkoliv je záměr těchto pravidel dobře míněný, jejich realizace má své nedostatky, které lze snadno obejít.
Reakce na tragickou událost
Vláda Jižní Austrálie nedávno schválila novelu zákona, která majitelům vysoce výkonných vozidel ukládá povinnost získat novou skupinu řidičských průkazů. Novela je reakcí na nehodu, při které řidič silného sportovního vozu nezvládl řízení a usmrtil 15leté děvče. Přestože k incidentu došlo již v roce 2019, přijetí podobné legislativy si vyžádalo dlouhou diskusi a jednání.
EU schválila novinky ohledně řidičských průkazů. Nakonec to nebude tak přísné
Výsledkem je, že nová kategorie řidičských průkazů s označením „U“ jako „Ultra“ začne platit od konce tohoto roku. Majitelé vozidel s výkonem rovným nebo převyšujícím zákonem stanovený limit 276 kW/375 koní na tunu musí do 1. prosince 2024 požádat o vydání tohoto dokladu. Problémem však může být samotný proces získání této skupiny průkazů. Uchazeč totiž musí absolvovat pouze online kurz, který ho upozorní na rizika spojená s řízením takto výkonných vozidel a na nebezpečí spojená s vypnutím bezpečnostních asistentů.
„Internetová“ skupina řidičských průkazů
Záměr nové legislativy je správný, ale její realizace ponechává velký prostor pro obcházení zákona. Pokud řidič o vydání nového dokladu nepožádá, hrozí mu pokuta až 2 500 australských dolarů. Při opakovaném porušení může skončit ve vězení.
Další novinkou pro majitele výkonných vozidel je nemožnost deaktivace určitých bezpečnostních prvků ve vozidle. To znamená, že řidič si nebude moci vypnout systémy jako ABS, automatické brzdění (AEB), stabilizační systém (ESC) a další. Zákon však zohledňuje výjimky při jízdě v terénu nebo na závodní dráze. V praxi by to tedy nemělo bránit motoristům v jízdě s výkonným vozem na speciálně vyhrazených okruzích.
Změny se dotknou pouze malé skupiny řidičů
Podle úřadů se nové změny dotknou zhruba 270 řidičů. V Evropské unii se o podobném kroku zatím neuvažuje. Evropské instituce se aktuálně zaměřují na digitalizaci dokladů. Objevily se také informace o častějších lékařských prohlídkách nebo o povinných online dotaznících pro všechny řidiče.