Ačkoliv u nás nemrzne jako v zemi, kde ještě nedávno „včera znamenalo zítra“, spousta řidičů – respektive jejich automobilů – mají v zimě problém nastartovat. Statistika České asociace asistenčních společností (ČAAS) uvádí, že se chladné počasí každoročně dotkne více než deseti tisíc vozidel. Asistenční služby přitom nejčastěji (cca 13 % z celkového počtu zásahů) pomáhají motoristům, jejichž vozidla znehybnil mráz.
Možností, jak se může zima podepsat na automobilu, je víc než dost. Autoservis Škoda Praha uvedl, že ve vozech nejčastěji vypovídají službu autobaterie a alternátory. Poměrně často se však řidiči potýkají i se zamrzlým palivem a dalšími problémy se startováním.
Vraťme se ještě ke statistice ČAAS. Podle ní musely asistenční společnosti pojišťoven v roce 2016 řešit kolem 8200 případů, kdy byl automobil nepojízdný kvůli mrazu. Valnou většinu tvořily případy s autobaterií a alternátorem. Kvůli zamrzlému palivu přivolali řidiči asistenční službu cca 1100 krát.
Jak snížit riziko případných problémů?
Autoservis Škoda zákazníkům doporučuje, aby si nechali před začátkem zimní sezóny zkontrolovat autobaterií. Opotřebenost se projevuje právě v době nižších teplot. Kontrola probíhá formou měření klidového napětí. Pokud se na multimetru objeví hodnota vyšší než 12,5 V, pak je zřejmě baterie v pořádku. Hodnoty pod 12,4 V značí, že by se autobaterie měla nabít.
Potenciální problém nemusí být v autobaterii. Do šlamastiky se může řidič dostat kvůli špatně fungujícímu alternátoru, který není schopen autobaterii nabít. I ten by měl proto projít kontrolou zkušených pracovníků servisu.
A co se týče zamrzlého paliva, jedinou možnou prevencí je přidání aditiva.
Opakovaná asistenční služba nemusí být zdarma
Nezapomeňte, že pokud závadu nevyřešíte a budete asistenční službu volat ze stejných důvodů opakovaně, nemusí vám ji pojišťovna proplatit. Problémům proto raději předcházejte a udržujte své vozidlo v dobré kondici.