Vláda schválila Plán autonomní mobility. Jak vypadá aktuální vývoj autonomních strojů doma i v zahraničí?

Minulý měsíc vláda schválila nový strategický materiál v podobě Plánu autonomní mobility do roku 2025 s výhledem na rok 2030, který má za cíl připravit tuzemskou dopravní a inovační oblast na změny týkající se inteligentní mobility. Autonomní stroje se momentálně využívají v podobě taxíků v USA a testují se také jako přepravní vozidla v rámci letišť. Pravděpodobně do konce letošního roku na cesty vyrazí také první samo řídící kamion. V inovacích v oblasti autonomní mobility nezaostává ani Česká republika.

Plán autonomní mobility zahrnuje dopravní technologie, legislativu, vzdělávání, osvětu, výzkum a inovace, s důrazem na aktuální výzvy a dopady na dopravní systémy a společnost. „Autonomní mobilita je jedním z hlavních trendů v dopravě a my děláme důležité kroky, které nám umožní v maximální míře využít možnosti moderních technologií autonomního řízení ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Jelikož technologický vývoj pokračuje exponenciálním tempem, vláda musí reagovat na potřebné změny, aby v oblasti konkurenceschopnosti nezaostala za ostatními zeměmi. „V úzké spolupráci a koordinaci s dalšími ministerstvy a subjekty budeme systematicky vytvářet podmínky jak pro efektivní využití moderních technologií autonomního řízení v provozu, tak pro konkurenceschopnost českého průmyslu,“ řekla Tereza Čížková, vedoucí Oddělení nových technologií Ministerstva dopravy.

Názory na autonomní taxíky se liší

Příkladně v Kalifornii si můžete přes aplikaci objednat taxi, které vás odveze bez řidiče do vámi zvoleného místa. Auto dokáže jezdit v hustém provozu a vy můžete zezadu s údivem pozorovat samo točící se volant. První autonomní taxík byl v Kalifornii představen již v roce 2022 hned poté, co to místní legislativa umožnila. Zatímco někteří si nemohou autonomní taxíky vynachválit a považují cestování s nimi za velký zážitek, jiní proti nim protestují. „Potřebujeme mít dohled. A my tady v Kalifornii nejsme pokusní králíci.“ řekl Edward Escobar, zakladatel Aliance pro nezávislé pracovníky. Česká vláda do konce letošního roku připraví legislativu pro auta bez řidičů, která by měla být na úrovni sousedního Německa, kde už mohou na vybraných místech lidé spustit ruce z volantu a ponechat jízdu na samotném autě. Nejedná se o legislativu týkající se plně autonomních aut, ale těch kdy je možné autonomní režim zapnout v některých úsecích.

Na cesty už pravděpodobně letos vyrazí samo řídící kamiony

Mezitím chtějí v Texasu už letos spustit plně autonomní náklaďáky na trase Houston a Dallas. Jen před pár dny zveřejnilo CBS News reportáž o autonomním 18 kolovém náklaďáku s 25 kamerami i senzory a 4 anténami. Ve vozidle seděli operátoři, jejichž jediným úkolem bylo ujistit se, že samo řídící nákladní vozidlo vykonává svou práci. Řidič, který byl připraven uchopit volant během testovacích jízd, dosud nemusel zasáhnout. „Věřím, že svět se narodil připravený na nákladní automobil, jako je tento,“ řekl Ossa Fisher, prezident společnosti Aurora, která se věnuje autonomním technologiím.

V inovacích v oblasti autonomie nezaostává ani Česko

Evropská unikátní laboratoř zaměřující se na kooperativní telematické systémy pro využití v autonomním řízení a kybernetickou bezpečnost v dopravě CertiLab vyvinula „dálkový zastavovač auta“ na poptávku policie. „V rámci Evropy jsme, pokud nám je známo, jediní, kdo se tímto vývojem zabývá,“ řekl Zdeněk Lokaj z laboratoře CertiLab při Fakultě dopravní ČVUT. Místo divokých policejních honiček policisté budou moci zastavit vozidlo jedním klikem. „Tou moderní technologií, na kterou my cílíme, je bezdrátová komunikace mezi vozidly známá třeba pod zkratkou V2X (Vehicle-to-everything) nebo jako kooperativní systémy. Tyto technologie už se dnes dostávají do komerčně vyráběných vozidel,“ vysvětluje dále. V2X není ani zdaleka ve všech nových autech, situace se má ale změnit, a to i v souvislosti s rozšířením autonomních vozů.

Autonomie se zdaleka netýká jen dopravních prostředků. Česká společnost SNT – Spider New Technology momentálně jako jediná na trhu vyrábí certifikované autonomní komerční sekačky na trávu vhodné pro drsné a svažité terény velkých trávníků. Autonomní Spider, který váží téměř 400 kg, byl testován na 8 000 ha solárních parků v Německu a Španělsku. Společnost distribuuje své „terénní“ sekačky téměř po celém světě. „Pokud chceme udržet technologický krok, musíme neustále přinášet na trh nové inovativní modely. Autonomní model přináší lepší výkon a nižší provozní náklady. Je to efektivní pomocník, který navíc šetří pracovní sílu,“ řekl Lubomír Dvořák, zakladatel společnosti SNT – Spider New Technology.

Autonomní přepravní vozy testují i některá letiště

Letiště v Tallinnu testuje samo řídící přepravní vozidla, která přepravují zásilky malých balíků a zaměstnanců letecké společnosti. Ty jsou vybaveny senzory, jako jsou lidary a kamery, které poskytují 360° viditelnost a umožňují rychlé reakce na každou situaci. Auve Tech se podle partnerů rozhodl otestovat svá autonomní vozidla právě v této lokalitě, protože pohyb na letišti vyžaduje dodržování několika pravidel a postupů. Riivo Tuvike, předseda představenstva letiště v Tallinnu, uvedl: „Toto nám umožňuje vytvořit bezprecedentní zkušenost s tím, jak v budoucnu využívat autonomní vozidla pro potřeby letišť, jako je například přeprava cestujících.“ Podobně i amsterodamské letiště do konce dubna testuje dvě autonomní vozidla, přičemž zpětná vazba je zatím pozitivní. Přepravní služba se považuje za bezpečnou i za pozitivní zkušenost a 89 % uživatelů uvedlo, že by byli ochotni ji znovu použít.

Foto: Hyundai


TIP: Prověření ojetého auta před koupí

Ověřte si historii vozidla a vyhněte se nákladným problémům. Zadejte číslo VIN a okamžitě získejte přehled o historii auta. Více zde.


Podobné příspěvky


Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění