Transparency International vítá návrhy ministra dopravy Kupky k řešení podvodů na STK a SME

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na dnešní tiskové konferenci oznámil novinky, které chystá jeho rezort v oblasti dohledu nad stanicemi technické kontroly a stanicemi měření emisí známé jako STK a SME. Česká kancelář Transparency International (TI) změny vítá. Na problematickou oblast s vysoce korupčním potenciálem jsme ve spolupráci s Asociací emisních techniků a opravářů (ASEM) aktivně upozorňovali již od roku 2020.

Ministerstvo dopravy v čele s Martinem Kupkou přichystalo nová opatření, která by měla vyřešit situace, při kterých projde stanicemi kontrol a měřením drtivá většina vozidel, aniž by byla zajištěna kvalitní kontrola jejich stavu.

U některých emisních stanic došla situace až do absurdního bodu, kdy jako vyhovující posoudily sto procent z desetitisíce vozidel, která na kontrolu dorazila. To statisticky není možné, konkrétní pochybení a zjevně podvodné postupy odhalilo již více analýz a vyplývají z dostupných dat.

Stát si došlápne na technický stav aut, ale i samotné STK. Chystá řadu kontrol

Transparency a ASEM na korupční praktiky v rámci kontrol na STK a SME upozorňovala dlouhodobě.

Ministerstvo dopravy se také na naši organizaci obrátilo s žádostí o připomínky  k zadávací dokumentaci pro analýzu, která by MD měla poskytnout větší vhled do fungování stanic v okolních zemích a nabídnout návrhy systémových řešení.

Co se stane teď?

O problému informovala v posledních měsících čím dál ve větší míře také média. To agendu na resortu dopravy rozpohybovalo a teď nabízí ministr řešení. Jaká to jsou?

  • 1.7.2025 má vzniknout nová Inspekce silniční dopravy (INSID), která bude moci provádět technické kontroly vozidel a kontroly postupu stanic technické kontroly (STK) a stanic měření emisí (SME)
    • budou moci zastavit vozidlo, ukládat pokuty na místě nebo zabránit další jízdě
    • ministr Kupka ale na konferenci řekl, že nedojde k navýšení úředníků ani techniků, pouze kompetencí
  • byla stanovena kritéria pro automatické vyhodnocování dat z Informačního systému technických prohlídek (ISTP) a zavedení přímých postihů na základě zjištěných nesrovnalostí
  • zintenzivnit se má spolupráce s obcemi s rozšířenou působností a krajskými úřady, které mají kontrolu SME a STK na starost + vznikají metodiky pro kontrolu stanic, které bude poskytovat ministerstvo
  • probíhat budou webináře ze strany MD pro úředníky v obcích a krajích
  • dojde také k úpravám legislativy:
    • ukotvení celého rozsahu sankcí včetně spodní hranice
    • probíhat bude „test spolehlivosti” za účelem zjištění toho, jak funguje reálná činnost samotných stanic měření emisí a STK

„Sada jednotlivých opatření neznamená revoluční změnu, ale při důsledném provedení přináší zásadní tlak na to, aby kontroly na stanicích přestaly být jednoduchým zdrojem příjmů provozovatelů, ale měly nějaký skutečný význam. Ministr Kupka se jako jeden z mála v této vládě odvážil pustit do řešení složitého systémového problému. Navržená opatření dávají smysl a mají potenciál přispět ke zlepšení,” říká Jan Dupák, vedoucí právník TI.

„Nedávná mimořádná pozornost médií na zjištění policie při prohlídkách v terénu naplno ukázala žalostné výsledky systému kontrol vozidel v Česku, který je spíš nastaven tak, aby uspokojil hospodářské zájmy provozovatelů stanic místo zájmu veřejnosti na bezpečnosti provozu nebo čistotě ovzduší,” dodává.

Transparency změny, ke kterým se Ministerstvo dopravy pod vedením Martina Kupky odhodlalo, podporuje.  Po řešení jsme volali dlouhodobě a opatření, která se mají v letošním a příštím roce zavádět, snad přinesou do prostředí technických a emisních kontrol větší průhlednost.


TIP: Zdražují vám neustále povinné ručení? Zkuste si spočítat nové.

Využijte naši kalkulačka autopojištění.


Podobné příspěvky


Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění