Test: Ford Focus ST Track Pack s nastavitelným podvozkem jsme vzali na Severní smyčku Nürburgringu
Ford Focus ST dostal před koncem svého života pořádný dárek. Do ceníku totiž přibyla položka s názvem „Track Pack“, respektive „Sada ST pro závodní trať“. A to tohle auto poměrně zásadně vylepšuje. Obsahuje totiž kovaná kola, větší brzdy, ale hlavně nastavitelný podvozek KW Automotive. A my jsme tohle auto vzali na dost možná ten nejlepší okruh v Evropě, vydali jsme se s ním totiž do „Zeleného pekla“ a projeli se s ním po Severní smyčce Nürburgringu.
Za (relativně) málo peněz hodně muziky
„Sada ST pro závodní trať“, jak Ford tento paket nazývá, stojí 86 tisíc korun a auto docela zásadně promění. Dostupná je pouze pro pětidveřové modely s manuální převodovkou, které nemají panoramatickou střechu a nemají elektronicky nastavitelný podvozek (na kombík jej mít nemůžete nikdy). Na motoru a pohonném ústrojí nemění nic, zaměřuje se totiž na podvozek a obecně jízdní vlastnosti.
Pokud si za něj připlatíte, dostanete stavitelný KW podvozek z nerezové oceli s práškově lakovanými pružinami v modrém odstínu Ford Performance, u něhož lze nastavit nejen výšku, ale také tuhost a odskok. Na autě se také objeví větší a výrazně lepší brzdy s předními kotouči o průměru 363 mm (sériový Ford Focus ST má „jen“ 330 mm s červenými brzdovými třmeny Brembo, která se schovávají pod novými a lehčími černými koly s pneumatikami Pirelli P-Zero Corsa s rozměry 235/35 R19 91Y.
Že nejde o běžný Ford Focus ST, ale o ten s Track Packem, poznáte i podle designových detailů, které s paketem souvisejí. Jde černou lesklou mřížku chladiče s logem ST s černým rámováním, ale také o černě lakovanou střechu, zadní velký spojler a vnější zpětná zrcátka.
S nastavením podvozku vám poradí
Podvozek dodává KW Automotive, tedy vysoce profesionální výrobce podvozků, který dodává i do vrcholového motorsportu. Ve srovnání se standardním Focusem ST má ten s Track Packem o 50 % tužší pružiny, které navíc snižují světlou výšku o 10 mm. Další snížení světlé výšky lze provést přímo na tlumičích. To je ale teprve možnost, jak je lze nastavovat, lze u nich totiž ještě ladit nastavení útlumu ve stlačení (tuhost) ve 12 krocích a nastavení útlumu v roztažení (odskoku) v 16 krocích. K tomu jsou na tlumičích otočné ovladače.
Jenže tady nastává ten problém, kdy, pokud nastavení podvozku nerozumíte, můžete autu, respektive jeho chování naopak hodně ublížit. I proto k autu Ford dodává brožuru, kde doporučená nastavení pro jednotlivé jízdní situace popisuje. Zjistíte tak, jak nastavit tlumiče pro normální jízdu, pro okruhovou jízdu, ale také právě pro Nürburgring, který je svým povrchem a profilem poměrně specifický. Trať totiž není perfektně hladká jaké běžné okruhy a navíc má spoustu horizontů, ale i kompresí, kde není tvrdý podvozek vždy zcela žádoucí. Při nastavování se vždy vychází z „nulové“ pozice a kliká se doporučený počet otočení.
Pokud byste si ovšem (stejně jako původně my) mysleli, že podvozek si naklikáte během pár minut po příjezdu na okruh, pletli byste se. My jsme si podvozek chtěli prohlédnout naštěstí ještě před odjezdem, což se nakonec ukázalo jako velmi dobrá volba. Nastavit tlumiče totiž vyžaduje nejen ideálně velký hever, nějaké nářadí, ale také poměrně dost odstrojování a montování.
Nastavit tuhost je jednoduché, kolečka pro její ladění se nastavují ve spodní části předních i zadních tlumičů, ale vše ostatní už je složitější. Pro nastavení výšky musíte sundat kola a v příslušenství dodaným „hákem“ musíte šroubovat matkami přímo na tlumičích v blatnících. Ještě složitější je ovšem nastavit odskok, protože tyto ovladače se nacházejí na vrchu tlumičů. Vpředu tak musíte odmontovat kryty tlumičů a torpédo, vzadu musíte sundat kolo a podběh a teprve pak se tam dostanete.
Cesta po dálnici
Dostat se z Prahy do městečka Nürburg v pohoří Eifel zabere několik hodin cesty převážně po dálnici. Cesta je dlouhá necelých sedm stovek kilometrů. Po cestě důkladně vyzkoušíme nová ergonomická sportovní sedadla přímo z dílny Ford Performance, která v rámci nedávného faceliftu nahradila původní sedadla Recaro. Mají výrazné boční vedení. Pokud máte široká ramena, ucítíte, že vyvíjena byla spíše na útlejší postavy, ale nejsou úplně tvrdá, takže se podle vás vytvarují. Neznamená to ovšem, že by byla měkká a tělo pak v zatáčkách nepodržela. Tělo se v nich ani nehne. A přestože jsou to sportovní sedadla, i po sedmi hodinách cesty jsme se necítili „rozlámaní“. Tohle se Fordu povedlo.
Na dálnici byl Ford Focus ST Track Pack poměrně dobrým společníkem, nevadí ani tužší sportovní podvozek s doporučeným nastavením na Nordschleife, protože ty německé dálnice, po kterých se na tento epický německý okruh jezdí, jsou kvalitní. A kvalitní je i okreska, která nás od dálnice do městečka Nurburg, nad kterým stojí stejnojmenná zřícenina hradu, dovede. Jakmile na tuto okresku sjedete, poměrně záhy si všimnete zvýšeného pohybu sportovních a upravených aut, která už na Nürburgringu byla anebo tam stejně jako my teprve jedou.
Ford Focus ST má pod kapotou 2,3litrový čtyřválec s přeplňováním jedním turbodmychadlem. Jeho výkon dnes už však nikoho neoslní. Přední kola se samosvorným diferenciálem pohání přes šestistupňovou přímo řazenou převodovku 206 kW/280 koňmi a 420 Nm. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy a maximální rychlost 250 km/h. Na papíře to nezní špatně, ale za volantem si čas od času řekneme, že by to „klidně mohlo jet o něco líp“. Platí to zejména ve chvílích, kdy nás někdo zpomalí v úseku s neomezenou rychlostí a my pak znovu akcelerujeme na původní rychlost.
Překvapilo nás, jak rychle se mění chování auta na dálnici. Zatímco při rychlostech zlehka nad 200 km/h byl Focus ST naprosto jistý a stabilní, docela znatelně se to změnilo kolem 220 km/h, kdy značně znervózněl. Je ale možné, že za to mohlo nastavení podvozku, v běžném „civilním“ nastavení auta jsme bohužel nejezdili. Jsou to ale rychlosti, které v České republice běžně využívat nebudeme…
A jedeme na okruh!
Je před osmou ráno, my i auto jsme po cestě odpočatí a můžeme se konečně vydat na trať. Na autě jsme neměli původní pneumatiky, ale obouvali jsme semislicky Goodyear Eagle F1 Supersport. Jde o pneumatiky, které jsou na startu řady semislicků, které Goodyear nabízí, takže fungují i v klidnějším tempu na silnici. Jakmile se ovšem zahřejí, jejich přilnavost se ještě zlepší. Pneumatiky máme po pár kilometrech cesty z hotelu s výhledem na trať v Adenau studené, takže v nich snižujeme tlak a vyrážíme na první seznamovací a zahřívací kolo. Byli jsme tu sice v červenci s Dacií Jogger, ale to se příliš počítat nedá, protože to byla spíše vyhlídková jízda, s rychlými auty jsme tu jezdili naposledy v roce 2021.
První kolo je opatrnější, ale trať si rychle připomínáme a Focus funguje parádně. Už při sice svižném, ale přesto stále poměrně výletním tempu překvapuje ostrými brzdami a hlavně naprosto jistým a stabilním podvozkem. V tomto tempu, ačkoliv jezdíme v přilbách, si ale příliš neužíváme zvuk motoru. Nikoliv však ten přirozený z koncovek výfuku, ale ten falešný, který auto ve sportovním a v závodním režimu vydává z reproduktorů. Auto je uvnitř hlučné a samotný reprodukovaný zvuk není úplně hezký, přitom z výfuků se line parádní symfonie a auto si do nich při ubrání plynu i zastřílí.
V dalších kolech už máme zahřáté pneumatiky, mají konečně opět správný tlak a můžeme se do auta naplno opřít. I tady, stejně jako na dálnici platí, že v přímce by auto sneslo rozhodně vyšší výkon, ale to, co ztrácí na rovinkách, bohatě nahání na brzdách a v zatáčkách. O to víc pak na rovince výkon chybí. Zcela běžně se totiž stávalo, že na rovince nás předjelo auto, ale my jsme jej pak dokázali opět předjet před zatáčkou nebo na výjezdu z ní, než se trať zase narovnala.
Brzdy jsou na autě k neutahání, což jsme na více než 20kilometrovém okruhu, který jsme jeli rovnou víckrát za sebou, důkladně vyzkoušeli. To, jak auto dokáže zpomalovat a následně vykrojit zatáčku, si užijete pokaždé. A dosyta, vždyť zatáček je na Severní smyčce celkem 73! Některé z nich jsou mírné a opravdu rychlé, jiné jsou pomalejší a poměrně ostré a je tu i několik těch s pozdním apexem, které by okruhu neznalého jezdce mohly velmi nepříjemně překvapit.
Díky tomu, že je tento okruh v pohoří Eifel, je také hodně členitý. Vždyť jeho převýšení je 300 metrů. Jestliže máte okruh najetý v nějaké hře, pak zatáčky znáte, ale na monitoru právě nevynikne to klesání a stoupání. Vždyť například klesání do „Hohe Acht“ je 18 %, do „liščí nory“ („Fuchsröhre“) je to 11 %, přičemž tam se ocitnete v ďolíku, v němž některé auta dosahují i přes 200 km/h, a s kompresí pak opět stoupáte do kopce k velmi zrádné ostré levé zatáčce Adenauer Forst na horizontu. A z té bývají na youtube hodně často videa, protože pokud ji neznáte, nevytočíte ji a z okruhu vyletíte rovně ven na trávu.
Čím více na okruhu jezdíme, tím víc se nám podvozek ve spojení s pneumatikami našeho Fordu Focus ST Track Pack líbí. V každém kole se snažíme zatlačit ještě víc a auto to pořád zvládá naprosto s přehledem. Teprve až na konci dne, kdy na trať svítilo sluníčko a jeli jsme tři kola za sebou, jsme se dostali na hranici pneumatik, které jsme přehřáli. Znamenalo to ovšem více než 40 ostrých kilometrů v poměrně vysokých rychlostech. Brzdy ovšem fungovaly pořád stejně a jakékoliv vadnutí na nich nebylo poznat.
Na okruhu tohle auto jede prakticky pořád na plný plyn, což se projevuje na teplotě oleje. Ford Focus ST má digitální ukazatel jeho teploty a nezřídkakdy se tu objevovaly teploty i kolem 130°C. Pokud to tedy s jízdou na okruhu myslíte vážně, budete muset olej měnit častěji. Možná do motoru rovnou dejte nějaký teplotně odolnější.
Myslet budete muset i na to, že benzin z nádrže mizí vážně rychle. Plnou nádrž jsme vyjeli během pouhých šesti kol. Tankovat se nově dá přímo na okruhu, kde je přes týden otevřený tzv. Pitstop area. Jde o odstavnou plochu vybudovanou v původních starých boxech, kde je právě i čerpací stanice. Natankovat tu můžete benzin i naftu, ale připravte se na to, že ceny tu jsou o poznání vyšší než u čerpací stanice na úrovní nejdelší rovinky Döttinger Höhe, na které se na okruh při turistických jízdách najíždí a i vyjíždí.
Závěr
Vybrat si na ježdění na Severní smyčce Nürburgringu právě Ford Focus ST Track Pack byla rozhodně skvělá volba. A to právě díky příplatkovému Track Packu. Brzdy a nastavitelný podvozek jsou tady „daleko před motorem“. Motor je nakonec tak tím nejslabším článkem auta, občas budete mít pocit, že mu nějaký ten koník a newtonmetr chybí. A cena? Ford Focus ST už se dnes nabízí jen ve vyšší výbavě ST X, přičemž základní cena pětidveřové karosářské varianty s manuální převodovkou začíná na 1 023 900 korunách. Za Track Pack připlatíte 86 000 korun a pokud jezdíte na okruhy (anebo byste chtěli začít), tuhle položku byste minout rozhodně neměli!
Celý článek „Test: Ford Focus ST Track Pack s nastavitelným podvozkem jsme vzali na Severní smyčku Nürburgringu“ si můžete přečíst zde.
TIP: Zdražují vám neustále povinné ručení? Zkuste si spočítat nové.
Využijte naši kalkulačka autopojištění.