Při přemíře elektroniky v automobilech mnohdy zapomínáme, že většinu automobilu tvoří mechanické části. Některé vypadají zcela bezvýznamně. Dokonce jsou za pár korun. Přitom jejich poškození může váš automobil nečekaně odstavit u krajnice, nebo dokonce způsobit fatální poškození automobilu. Takovou součástkou je klínový řemen. Jak poznáme, že ten náš dosluhuje?
Když začne motor pískat, nepřidejte se do rytmu
Typickým příznakem poškozeného klínového řemenu je pískající motor. Možná vám někdo starší chytře poradí, že to spraví kousek mýdla a řemen namazat. Ano, dělávalo se to, ale kdo nechce riskovat nepojízdné auto, či dokonce fatálně poškozený motor, podobným DIY řešením se rozhodně vyhne. Pokud je řemen již starší, s největší pravděpodobností potřebuje vyměnit. Může být však pouze nesprávně nasazen, a tak dochází k prokluzování řemene. Auto je třeba svěřit do rukou profesionála, který stav posoudí a problém vyřeší. Na první prohlídku situace si možná někteří z nás u starších automobilů troufnou i svépomocí.
Klínový řemen ale umí potrápit i jinak než jen nepříjemným zvukem z motoru
Český řidič jezdící v průměru přes 15 let starém automobilu, něco vydrží. Obvykle nám v autě něco klepe či píská. Je to prostě stáří. Jak se říká u lidí, když se vzbudíte a nic vás nebolí, tak už nejspíš nejste mezi živými. A s autem to vnímáme podobně. Ale pozor, klínový řemen není jen o nepříjemném kvílivém pískání z motoru.
Vzhledem ke své funkci dokáže zestárlý či poškozený klínový řemen způsobit přehřátí motoru. Je totiž odpovědný za pohon chlazení motoru. Vodní čerpadlo kvůli poškozenému klínovému řemenu netlačí vodu do oběhu, přestane tedy fungovat chlazení a my si prostě odvaříme motor.
Ztuhl vám volant? I tohle bývá příznakem poškození klínového řemene. Pokud máte totiž hydraulický posilovač řízení, jeho funkčnost je na klínovém řemenu závislá.
Čekali byste, že vám z důvodu „loučícího se“ klínového řemene bude v automobilu příliš teplo? Ne, nemusí to být proto, že se vám již přehřívá motor. Klínový řemen udržuje v chodu i klimatizaci. Takže se bez dobře fungujícího pryžového pásu v autě ani neochladíte.
Kousek pryže s důležitým posláním
Chcete vědět, čím vším vás může váš „stávkující“ klínový řemen překvapit? Drážkový řemen, jak se rovněž tato mechanická součástka z pryže nazývá, ovlivňuje nabíjení akumulátoru, chlazení agregátu, funkčnost klimatizace a též posilovač řízení (u starší automobilů s hydraulickým posilovačem).
Jak to, že je tento kousek „ozubené“ pryže s textilní výztuhou tak důležitým? Úkolem klínového řemene je přenášet otáčky z klínového hřídele motoru na další součásti – na alternátor, u některých vozidel na čerpadlo posilovače řízení, na čerpadlo chladicího systému, na ventilátor chladiče či na kompresor klimatizace. Protržení může dokonce způsobit závažnou poruchu na jiných součástkách. Třeba na motoru, pokud dojde ke kolizi ventilů s pístem. Zestárlý a poškozený klínový řemen zas negativně ovlivní chod zmíněných částí automobilu.
Klínový řemen pravidelně měňte
Pokud automobil odborně servisujete, měl by váš servis měnit klínový řemen v pravidelných intervalech. Ty má servis ve svém plánu, nebo se řídí doporučením výrobce. Problémy s klínovým řemenem se mohou ale objevit i znenadání. Pokud váš automobil začne vykazovat výše uvedené problémy, rozhodně neodkládejte návštěvu servisu, nebo klínový řemen vyměňte svépomocí. Velká nabídka je například na e-shopu euautodily.cz.
Foto: Brian Snelson from Hockley, Essex, England – A drivebelt nightmare, CC BY 2.0, Link