Pandemie koronaviru se nevyhnula ani českým silnicím. Na jedné straně vedla jarní plošná karanténa k úbytku nehod, na druhé straně sedají častěji za volant i lidé, kteří dříve řídili pouze výjimečně. V nastupující zimní sezóně to může vést ke zvýšenému počtu poruch, varoval Vladimír Fuchs, generální ředitel Europ Assistance, na tradičním bilančním setkání s ředitelem Služby dopravní policie Jiřím Zlým.
Nehod na silnicích letos výrazně ubylo. Od ledna do srpna došlo k 63 088 nehodám, což je meziročně o 10,2 % méně. Na silničním provozu projevila platná restriktivní opatření včetně uzavřených hranic a souvisejícího úbytku mezinárodní dopravy. „Během nouzového stavu poklesl počet nehod v průměru o 27,2 %, byly ale fáze, kdy jsme evidovali pokles až o 50 %,“ uvedl na bilanční tiskové konferenci šéf dopravní policie Jiří Zlý. Podle něj byl z hlediska počtu nehod letošní rok nejlepší od roku 1980, přesto v jejich důsledku zemřelo 323 lidí.
Generální ředitel Europ Assistance Vladimír Fuchs varoval i před dalším problémem, který se může v počtu nehod i poruch projevit ještě výrazněji v zimním období. Autem v době pandemie začali častěji jezdit i sváteční řidiči, leckdy ve vozech, které předtím stály, anebo ve vozech, které mají k dobrému technickému stavu daleko. Staré vozy přitom hlásí více problémů, auto starší deseti let potřebuje o třetinu častěji nějakou formu zásahu. Už během jarních měsíců Europ Assistance zaznamenala nárůst poruch, především u aut starých osm a více let.
„Auto je dnes vnímané jako nejbezpečnější způsob dopravy. Platí to ale v případě, že řidič do bezpečné jízdy průběžně investuje. Pokud na silnice vyrazí s autem ve špatném technickém stavu, zejména v nadcházejícím zimním období, riskuje nákladné škody a bohužel i bezpečnost a zdraví druhých, varoval Vladimír Fuchs z Europ Assistance.
Ze statistik asistenční společnosti vyplývá, že během jarních měsíců byly poruchy asi o 7 % častějším důvodem výjezdu než v roce 2019. Poruchy a následné odstavení vozu jsou přitom častou příčinou takzvaných sekundárních nehod, kterých se ročně stane zhruba tisíc. „V okamžiku, kdy auto zastaví například na rušném nebo nepřehledném úseku, jde často doslova o minuty. Provoz začne ztrácet plynulost a je prakticky jen otázka času, kdy dojde k nějaké nehodě,“ vysvětluje Vladimír Fuchs nejzávažnější rizika poruch.
Europ Assistance proto v minulých letech investovala především do zrychlení zásahů u řidičů v nouzi. Starý systém převedla do plně digitálního řešení, které je řidičům k dispozici v režimu 24/7. Snazší je nyní i kontakt přes chytrý telefon, který využíváme jednoduchou formou k určení přesné polohy místa, ve které se zákazník nachází. Zásahový vůz se tak v reálném čase a bez prodlení dozví, kde porouchané auto stojí. Díky digitálním nástrojům dokáže Europ Assistance zajistit, že asistenční vůz vyráží za řidičem v nouzi už do tří minut od chvíle, kdy dá o problému vědět. Celkově tak Europ Assistance v loňském roce ušetřila 30 tisíc hodin prostojů na silnici.